Het temmen van de rode planeet is begonnen - Terraforming Mars Review

Terraforming Mars is een economisch gericht gezelschapsspel dat eind vorig jaar werd uitgebracht door FryxGames. Ondertussen heeft dit spel ook al een vertaling naar het Nederlandse gekregen dankzij Intrafin Games. Wij hebben deze editie kunnen uitproberen op de lanceringsdatum in mei en ondertussen hebben we het spel al meerdere malen gespeeld zodat we er ons oordeel over kunnen vellen.

Kort overzicht

Zoals de naam doet vermoeden, speelt het spel zich af op de rode planeet Mars. Hier neemt iedere speler de rol op van een bedrijf dat wil helpen bij het leefbaar maken van de planeet. Om te overleven op de planeet dient de zuurstof in de lucht toe te nemen, de temperatuur op een bepaald niveau te komen en het aantal oceanen toe te nemen. Wanneer al deze voorwaarden voldaan zijn is de planeet vormgegeven en is het spel over. Het bedrijf dat de meeste punten verzamelt heeft door het best mee te werken aan deze vormgeving wint het spel.

De componenten

Het spel wordt voornamelijk gespeeld op een gezamenlijk bord waarop de planeet afgebeeld wordt. Over de planeet bevindt zich een raster waar de spelers tijdens het spel steden, bossen of oceanen kunnen plaatsen door middel van stevige zeshoekige tegels. Oceanen kunnen enkel geplaatst worden op de hiervoor voorziene blauwe vakken. Hier kunnen dan ook geen andere tegels geplaatst worden, tenzij een projectkaart je hier de mogelijkheid toe geeft. Aan de zijkant staat ook de huidige temperatuur en het zuurstofgehalte afgebeeld, zodat spelers deze gemakkelijk in de gaten kunnen houden. Op de rand van het bord vinden we de "Terraforming Score" van de spelers terug. Deze geeft aan hoe goed de spelers geholpen hebben om de planeet te vormen (terraforming) en telt op het einde van het spel ook als de basis van hun score. Iedere keer een speler een van de drie terraforming voorwaarden verhoogt, gaat ook de terraforming score van deze speler omhoog.

Naast het gemeenschappelijk bord heeft iedere speler ook zijn eigen grondstoffen bord. Dit bord geeft aan hoeveel grondstoffen iedere speler heeft in een bepaalde soort. Er zijn drie verschillende soorten kubussen om dit aan te geven: koper, zilver en goud die respectievelijk 1, 5 en 10 grondstoffen waard zijn. Op deze manier is het gemakkelijk om grotere hoeveelheden te tellen, het spel bevat genoeg kubussen om met vijf spelers te spelen. In het midden van het bord vinden we de productiewaarden terug. Hier gebruik je een kubus in je eigen kleur om aan te geven hoeveel grondstoffen je produceert. Produceren gebeurt op het einde van iedere ronde. De productiewaarden kunnen enkel aangepast worden door het spelen van projectkaarten. Het spelersbord is gemaakt van dun verstevigd papier waar de kubussen gemakkelijk afglijden. Je moet bijgevolg altijd goed opletten wanneer je over het bord gaat.

Een derde aspect in het spel zijn de projectenkaarten. Dit zijn eigelijk de belangrijkste componeneten in het spel, want deze beslissen grotendeels welke acties je kan spelen tijdens je beurt. Er zijn drie soorten kaarten: de blauwe kaarten geven je een actie of effect die je iedere beurt opnieuw kan gebruiken, rode kaarten zijn aanvalskaarten die je kan gebruiken om grondstoffen van een andere speler te stelen of te vernietigen en groene kaarten bieden een eenmalig effect.

De kost die aan alle kaarten gepaard is wanneer deze gespeeld worden, wordt linksboven aangeduid. Deze moet betaald worden alvorens het project afgewerkt kan worden. De prijs hiervan kan erg hoog zijn dus eerst kijken welke projecten je best kan combineren is de boodschap. Hiernaast is het ook mogelijk dat er een voorwaarde op de kaart staat die moet voldaan worden. Die voorwaarden staan meestal in verband met de oceanen, zuurstof of temperatuur van Mars. Het effect van iedere kaart wordt mooi weergegeven met icoontjes die overeenstemmen met deze van de bijhorende grondstoffen of terraforming elementen. Mocht dit toch nog niet duidelijk zijn bevat de kaart ook een beschrijving van het effect in tekst. Onderaan de projectkaarten vinden we ook nog een citaat dat een reden geeft waarom de kaart dit effect heeft. Dit citaat is puur om het thema meer in het spel te brengen en heeft geen extra effect op het spel. Het voegt echter wel een leuk extraatje toe dat er voor zorgt dat het echt lijkt alsof je zelf Mars aan het vormgeven bent.

Spelverloop

Het spel verloopt in verschillende rondes, die op hun beurt ingedeeld zijn in fases. Iedere ronde begint met het aankopen van projecten: iedere speler krijgt vier projecten van de stapel die ze al dan niet kunnen aankopen. Per project dat aangekocht wordt betaalt de speler 3M€ (Mars Euros). Let op! Deze projecten zijn nog niet uitgevoerd en zoals hierboven beschreven moeten deze nog betaald worden en aan voorwaarden voldoen om af te werken.

De tweede fase is de actiefase: nu krijgen spelers de kans zoveel acties uit te voeren als ze willen met de grondstoffen en projectkaarten die ze op dat moment bezitten. Acties zijn onder andere het spelen van projectkaarten, bossen planten of de temperatuur op de planeet laten stijgen als je genoeg warmte bezit. Een speler kan echter slechts twee acties na elkaar uitvoeren, na deze twee acties is het de beurt aan de volgende speler. Wanneer het terug aan de beurt van de eerste speler is mag deze opnieuw tot twee acties uitvoeren en zo verder. Als iedereen gepast heeft is de fase over.

Nadat iedereen alle acties uitgevoerd heeft of hier van af gezien heeft, start de productiefase. In deze fase krijgt iedere speler het aantal grondstoffen dat aangeduid staat op zijn spelersbord als productie. De productie van geld is een speciale productie: een speler krijgt evenveel geld als zijn huidige terraforming score op het bord plus de productiewaarde op zijn spelersbord.

Na de productiefase is de ronde afgewerkt. De volgende ronde start nu en de eerste speler uit de vorige ronde geeft zijn startspeler-token door aan de volgende speler met de klok mee. Zo wisselt de startspeler per ronde.

Wanneer tijdens een ronde de terraforming voorwaarden voldaan zijn, wordt de huidige ronde nog uitgespeeld zodat iedere speler de kans heeft om zijn projecten af te werken en zo extra punten te verzamelen.

Terraforming Mars Gameplay

Onze mening en conclusie

Ik heb ondertussen zelf Terraforming Mars een vijf-tal keer kunnen spelen en geen enkele van deze spellen verliep op dezelfde manier. Dit komt vooral door het aantal en de volgorde waarop de projecten beschikbaar worden. Deze projecten beslissen vooral in het begin de acties die je kan kiezen tijdens je beurt. De acties op de kaarten zijn wel zeer gebalanceerd ten opzichte van hun prijs. Het is dus niet mogelijk dat een speler van bij de start al onmiddellijk zijn productie van grondstoffen sterk kan laten toenemen zonder in te dienen op andere vlakken. De kaarten zijn zeer uiteenlopend, maar toch bleek de eindscore in onze spellen altijd redelijk dicht bij elkaar te liggen.

De handleiding van het spel geeft aan dat het spel gemiddeld 60 à 120 minuten kan duren. In onze ervaring is dit iets langer, afhankelijk van hoe lang spelers moeten nadenken over welke projecten ze willen uitvoeren. In onze ervaring duurde een spel al snel 2 à 3 uur, wat voor sommige spelers misschien al lang is. Wij vonden dit helemaal geen probleem. Omdat iedere speler maximaal twee acties na elkaar kan uitvoeren is er ook zeer weinig stilstand en wachttijd tussen beurten door.

Het spel bestaat, op het spelersbord na, uit zeer goede componenten. Tijdens het spelen gebeurt het af en toe dat iemand zijn eigen spelersbord raakt wanneer ze een kaart pakken of een tegel op het bord leggen. Soms worden de kubussen dan te gemakkelijk verschoven en weet je niet meer wat je productiewaarde was. Het systeem met de kubussen voor grondstoffen is zeer goed, maar wellicht was een bord met reliëf wel hadig geweest om de kubussen op hun plaats te houden.

Ik ben zeer blij als iemand me vraagt om Terraforming Mars te spelen. Voor mij is dit zeker een van de betere bordspelen van het afgelopen jaar. Dit spel zal de komende maanden dan ook zeker nog een paar keer uit de kast komen. Iedereen die de kans krijgt om dit spel te spelen, mag die kans zeker niet laten liggen!

Eindoordeel

Geplaatst op 12 Jul 2017 door Jerodev

Great Western Trail: Argentina speelwijze