Wie kan de mooiste mozaïek maken? - Azul Review

Een mozaïek is een kunstwerk dat gemaakt wordt uit verschillende kleine steentjes om zo een mooie vorm te maken. In het gezelschapsspel Azul kan je dit nu ook zelf proberen. Probeer de beste stenen te bemachtigen en zorg ervoor dat je tegenstanders hun mozaïek niet kunnen afwerken. Kan jij de mooiste mozaïek bouwen?

In het spel Azul heeft iedereen een persoonlijk speler bord met daarop een patroon dat gemaakt moet worden. Naast dit patroon bevinden zich rijen waarin steentjes geplaatst kunnen worden. Een steentje kan pas aan je mozaïek toegevoegd worden wanneer een rij volledig gevuld is met één zelfde kleur. Dit is precies wat je moet verhinderen bij je tegenstanders, want iedereen kan elkaars speelbord zien. Tegels worden op een unieke manier uit een gemeenschappelijke poele gehaald waardoor jij invloed hebt op wat andere spelers kunnen kiezen.

Iedere ronde wanneer de huidige voorraad steentjes op is worden punten gescoord aan de hand van nieuwe steentjes die toegevoegd worden aan de mozaïek. Wanneer de laatste ronde gespeeld is worden bonuspunten verdeeld voor volledige rijen en kolommen. De speler die nu het meeste punten heeft is de winnaar van het spel!

Componenten

Azul bevat zeer mooi vervaardigde componenten. Er zijn vier speler borden voorzien uit een zeer dik en stevig karton waarop de tegels geplaatst kunnen worden. Daarnaast is een stoffen zak voorzien waar in de tegels bewaart kunnen worden en blind getrokken kunnen worden. De tegels zelf zijn zeer mooi gemaakt uit plastiek. Deze zijn groot en duidelijk uit elkaar te houden door middel van hun kleur en het patroon dat voorzien is. Dit zorgt er voor dat het spel ook gespeeld kan worden met personen met kleurenblindheid.

Het nadeel aan deze mooie componenten is natuurlijk dat de prijs van het spel ietsje hoger ligt dan wat je van zo een spel zou verwachten.

Het spelverloop

Aan het begin van een ronde worden tegels verdeeld over een aantal cirkels afhankelijk van het aantal spelers. Iedere cirkel krijgt vier tegels die willekeurig uit de zak gehaald worden. Startend bij de eerste speler mag iedereen nu elk om beurt een aantal tegels van de gemeenschappelijke poele nemen met volgende regels: Je mag slechts van 1 cirkel tegels nemen en je moet alle tegels van een bepaald kleur van een cirkel nemen. De overige tegels van die cirkel worden nu verplaatst naar het midden van de tafel en vormen een nieuwe cirkel, alle volgende overgebleven tegels worden hier ook aan toegevoegd.

Nu kan je de tegels gaan toevoegen op je eigen speelbord. Naast je eigen mozaïek heb je vijf rijen die 1, 2, 3, 4 en 5 vakjes lang zijn, op deze rijen kunnen respectievelijk 1 tot 5 tegels van een bepaalde kleur gelegd worden. De rijen moeten niet noodzakelijk afgewerkt zijn, je kan ook tegels toevoegen in een volgende ronde. Wanneer je tegels niet meer kan leggen gaan die naar je afvalstapel en brengen deze minpunten op voor deze ronde. Eenmaal alle tegels onder de spelers verdeeld zijn worden er punten geteld. Van alle rijen op je bord die volledig afgewerkt zijn mag je nu de eerste tegel op je mozaïek leggen, voor iedere aangrenzende tegel op de mozaïek krijg je punten. De overgebleven tegels in de rij verdwijnen terug in de zak. Indien een rij niet afgewerkt is blijven deze tegels liggen voor de volgende ronde. Het is dus aangeraden om dit zo weinig mogelijk voor te hebben om je bord niet onnodig te vullen.

Nadat de punten geteld zijn worden de cirkels op tafel opnieuw elk gevuld met vier tegels en start een nieuwe ronde. Het spel gaat zo door totdat een van de spelers een volledige rij heeft kunnen vullen. Op dit moment wordt de ronde afgewerkt en de punten geteld. De speler die nu de meeste punten heeft wint het spel.

Conclusie

Azul is een simpel spel met prachtige componenten waar je soms toch wel heel goed moet nadenken over je zet. Een verkeerde beweging kan er voor zorgen dat je op het einde van een ronde heel wat minpunten zal moeten pakken of dat je een andere speler enorm geholpen hebt. Je kan je tegenspelers ook vervelen door stenen te pakken die ze nodig hebben of er voor zorgen dat ze te veel tegels moeten pakken van een bepaalde kleur.

Ikzelf heb dit spel met verschillende groepen gespeeld en overal was dit een super leuk spel. Van beginnende gezelschapsspellen spelers tot spellenverslaafden, iedereen vond dit spel een aanrader. Het spel duurt ook niet zo heel lang waardoor het meerdere groepen kan aanspreken. Als je de kans hebt om deze eens te proberen zou ik je dit sterk aanraden.

Geplaatst op 29 Oct 2018 door Jerodev

Migration: Mars speelwijze